Skip to main content

Kindercoaching beeldend

Algemeen

Kindercoaching is een kortdurende, praktische en oplossingsgerichte manier om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling, als het allemaal even niet zo lekker loopt.

Als kindercoach stel ik het kind centraal. Ik kijk niet alleen naar het ‘probleem’, maar naar het hele kind, met al zijn kwaliteiten en talenten. Samen met je kind ga ik op zoek naar de eigen oplossing om weer in zijn eigen kracht en in balans te komen.
Deze eigen oplossingen werken vaak het beste omdat ze heel specifiek van jouw kind zijn.

Kinderen in de leeftijd vanaf 8 tot 14 jaar, maar ook jongeren kunnen bij mij terecht.
In verband met de leesbaarheid heb ik het over ‘het kind’ en ‘kindercoaching’, maar daar kan ook ‘de jongere’ en ‘jongerencoaching’ gelezen worden.

Klik voor meer informatie

Soms zijn er periodes in een kinderleven waarin het allemaal wat veel wordt. Bijvoorbeeld door veranderingen in gezin, op school of door andere indruk makende gebeurtenissen, kan je kind van slag raken.

Je ziet je kind in zijn/haar gedrag veranderen en je hebt het gevoel dat je kind niet goed in zijn/haar vel zit.

Je kind klaagt bijvoorbeeld vaak over buikpijn, hoofdpijn of vermoeidheid, zonder duidelijke (lichamelijke/medische) oorzaak.

Het kan zijn dat je kind steeds meer moeite heeft om naar school te gaan. Het ziet er tegen op en beleeft er minder plezier aan. 

Je kind kan ook stiller worden en zich steeds meer terugtrekken. Of je kind wordt juist drukker in zijn/haar gedrag. Of je merkt dat je kind erg gevoelig of emotioneel reageert, of het is snel prikkelbaar en bozig.

In het algemeen kan ik als kindercoach een helpende hand bieden bij:

  • weinig zelfvertrouwen
  • negatief zelfbeeld, faalangstig
  • te perfectionistisch zijn, angstig zijn
  • te gevoelig reageren op allerlei prikkels uit de omgeving
  • moeite om eigen emoties goed te hanteren
  • emotionele problemen door een ingrijpende gebeurtenis, bijvoorbeeld door verhuizing, echtscheiding, ziekte of overlijden.
  • sociale vaardigheden zoals moeite met contact maken met andere kinderen, of problemen in de omgang met elkaar in het eigen gezin.
  • moeite om voor zichzelf op te komen
  • als je kind gepest wordt of zelf een pester is.
  • slecht eten of moeite om in slaap te komen, zonder duidelijke lichamelijke/medische oorzaak.
  • moeite met leren schrijven en lezen, oog-hand coördinatie en bij concentratieproblemen.

Beeldende kindercoaching

Kindercoaching bij ‘Het TekenRijk’, betekent dat we vooral gaan TEKENEN !

Als kindercoach beeldend maak ik gebruik van de tekentaal van het kind!

Tekenen is van alle tijden en alle culturen. Het is een universele beeldtaal. Het is een manier om jezelf uit te drukken, of je nu 5 of 50 jaar bent .

Eén beeld zegt vaak meer dan 100 woorden.
Alles wat een mens tekent, betekent iets!
Zo ook wat jouw kind tekent. Het komt van binnenuit en heeft te maken met wat je kind op dit moment bezig houdt.

Wat zo mooi is, iedereen kan het!!

Bij de beeldende coaching gaat het er niet om of je kind mooi of goed kan tekenen. Het gaat er om dat het zijn eígen tekening maakt en dat het ontdekt wat zijn tekening te vertellen heeft.

Door te tekenen, schilderen of bijvoorbeeld te werken met klei kan het kind zichzelf uitdrukken. De beeldende taal is een krachtig middel om tot inzichten te komen.

Ik kijk samen met je kind wat de tekening of het beeld te vertellen heeft.

Waar zit de kracht van je kind? Wat kan het goed? Waar heeft het moeite mee of wat zijn ‘obstakels’?
Welke kwaliteiten kan je kind inzetten, om waar het moeite mee heeft, te versterken of gemakkelijker te maken?

Klik voor meer informatie

We gaan als het ware in gesprek met de tekening.

Door de tekening met aandacht te bekijken en te bevragen voelt het kind dat het belangrijk is. Het voelt zich gehoord, gezien en begrepen.

De tekening geeft handvatten voor een ‘eigen - wijze’ oplossing voor wat je kind wil leren en wat het nodig heeft. Zichtbaar wordt wat de kracht of hulpbron is van je kind en wat nog moeilijk is of wat nog versterkt kan worden.

Op een speelse, creatieve en intuïtieve manier maak ik gebruik van specifieke teken-oefeningen.

De fantasie wordt geprikkeld en de creativiteit gestimuleerd en onverwachte, onbekende én vertrouwde talenten/kwaliteiten worden aangesproken. Wat we ontdekken in de tekening wordt gecombineerd met lichaamswerk.

Dat betekent op speelse wijze gaan doen en ervaren met je lijf. Dat kan zijn door iets uit de tekening uit te beelden, na te doen of te oefenen in een klein rollenspel. Dit helpt om het inzicht beter te versterken en te verankeren, waardoor je kind er veel effectiever gebruik van kan maken en van kan leren.
Je kind geeft zichzelf hierdoor als het ware een soort ankertje, of handvat.

Er zijn ook specifieke teken-oefeningen die de samenwerking tussen de beiden hersenhelften stimuleren en bevorderen. Zowel de creatieve, intuïtieve en gevoelsmatige rechterhelft als de meer verstandelijke, logisch denkende en talige linkerhelft wordt aangesproken. Hierdoor ontstaat er meer balans tussen voelen en denken, waardoor je kind ook weer meer in balans komt.

Bij het lichaamswerk horen ook ademhalings- en ontspanningsoefeningen, die je kind helpen om het teveel aan indrukken en spanningen die in het lichaam vast gaan zitten, los te laten.

Je kind krijgt ook ‘huiswerk’ mee. Dat betekent, een kleine concrete oefening of opdrachtje, om dat wat je kind ontdekt heeft in de tekening, ook te gaan oefenen in de praktijk. Daarbij is ook de betrokkenheid van jou als ouder/verzorger van belang. Afhankelijk van de leeftijd en de behoefte van je kind, word je actief bij de begeleiding betrokken.

Kortom, beeldend coachen is ; DOEN, ONTDEKKEN, ERVAREN/VOELEN, PRATEN/DENKEN en WILLEN OEFENEN/DOEN.

spiegelen op stokje hettekenrijk.jpg